Kennis Instituut Maatschappelijk Vastgoed
Kosten station Breda 12,5 miljoen hoger
Woensdag 30 september 2015

ProRail, de NS en de gemeente Breda tellen 12,5 miljoen euro extra neer voor het nieuwe station in Breda. Dat is de uitkomst van een langslepend conflict met de aannemers Ballast Nedam en Hurks. De deal werd afgelopen juli in stilte gesloten. Hoe de kosten precies worden verdeeld, wil ProRail niet zeggen.

Ook de bouwbedrijven zelf nemen miljoenen euro's verlies. Een exact bedrag kon de woordvoerder niet noemen. 

Duurder
De bouw van de Openbaar Vervoer Terminal valt onder meer hoger uit doordat de heiwerkzaamheden te veel herrie maakten. Om die reden stapten de aannemers over op schroefpalen, die een stuk duurder zijn. Ook de ‘logistieke uitdaging’, bouwen terwijl de treinen gewoon blijven rijden, bleek lastiger en dus duurder dan aanvankelijk gedacht. 

Breda wil niet zeggen hoeveel geld de gemeente extra in heeft moeten leggen voor het project. Een woordvoerder van de gemeente laat weten dat de gemeenteraad op 23 april met een extra bedrag heeft ingestemd. Station Breda is begroot op 132 miljoen euro. Daar komt dus door de tegenvallers bijna 10 procent bij voor de opdrachtgevers.

'Geheimhouding opheffen'
VVD-raadslid Hanneke van Maanen benadrukt dat het belangrijk was om de bouwbedrijven extra geld te betalen. ''Het is vervelend, maar voor Breda is het nieuwe station een levensader. Het was extra betalen of aan de kwaliteit tornen.'' 

Van Maanen heeft het college gevraagd de geheimhouding rond het bedrag dat de gemeente heeft bijgedragen op te heffen. 

Partners
Hommelberg & Partners
LinkedIn
E. info@KMVG.nl | www.kmvg.nl